Деклариране и плащане на републикански данъци и осигурителни вноски по време на извънредното положение

Динамично променящата се ситуация, свързана с корона вируса, изисква строги мерки за опазване на общественото здраве и предпазване на  гражданите от пряката физическа заплаха на COVID-19. С оглед преодоляване на възможни затруднения при декларирането и плащането на данъци и осигурителни вноски, вследствие на въведените извънредни мерки,  Народното събрание прие промени, свързани с данъчно-осигурителните изисквания в периода на извънредното положение:

1. Удължаване на срока за подаване на декларациите за облагане с корпоративни данъци (чл.92 ЗКПО) до 30 юни 2020 г.

2. Удължаване на срока за внасяне на дължимия корпоративен данък по годишната декларация (чл.93 ЗКПО) до 30 юни 2020 г.

3. През 2020 г. задължените по ЗКПО лица правят авансови вноски на база прогнозната данъчна печалба за 2020 г., при съобразяване със следните особености:

  • в случай че към момента вече е подадена годишната данъчна декларация за 2019 г., корекции на размера на авансовите вноски до 15.04 и след това се правят с декларацията по чл. 88 от ЗКПО;
  • в случай че до 15.04 не е подадена годишната данъчна декларация за 2019 г., тя трябва да се подаде до тази дата, като се попълни само частта от нея, в която се декларират авансовите вноски за 2020 г. Корекции на размера на авансовите вноски се правят с декларацията по чл. 88 от ЗКПО;
  • корекциите на авансовите вноски, направени с декларацията по чл. 88 от ЗКПО, се ползват след подаване на декларацията.

Вижте подробности за деклариране и внасяне на авансовите вноски по ЗКПО

Посочените разпоредби са във връзка с обстоятелството,  че срокът за извършване на месечните авансови вноски за месеците януари, февруари, март и април и на тримесечната авансова вноска за първо тримесечие е до 15 април, а срокът за подаване на годишната данъчна декларация за 2019 г., с която се декларира видът и размерът на авансовите вноски за текущата година,  е до 30 юни 2020 г. 

Сроковете за внасяне на авансовите вноски за 2020 г. са следните:

  • Месечните авансови вноски за първото тримесечие (януари, февруари и март) на 2020 г. се внасят до 15 април 2020 г., а за месеците от април до декември в срок до 15 число на месеца, за който се отнасят. Тримесечните авансови вноски за първото и второто тримесечие на 2020 г. се внасят до 15 число на месеца, следващ тримесечието, респ. 15 април и 15 юли 2020 г., а за третото тримесечие – в срок до 15 декември. За четвъртото тримесечие не се прави тримесечна авансова вноска.

4. Физическите лица, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, в т.ч. еднолични търговци, както и земеделски стопани, когато са избрали да се облагат като еднолични търговци, прилагат гореописаните правила за авансовите вноски, като за тях срокът вместо до 15.04.2020 г. е до 30.04.2020 г.

5. Удължаване на срока за деклариране и внасяне на данъка върху разходите по ЗКПО, както и на данъка върху приходите на бюджетните предприятия, данъка върху приходите от помощни и спомагателни дейности по смисъла на Закона за хазарта и на данъка върху дейността от опериране на кораби,  до 30 юни 2020 г.

6. Удължаване на срока за подаване на годишния отчет за дейността (ГОД) до 30 юни 2020 г.

7. Удължаване на срока до 30 юни 2020 г. за подаване на годишната декларация за облагане на доходите на физическите лица, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, в т.ч. еднолични търговци, дейност като земеделски стопани, когато са избрали да се облагат като еднолични търговци, както и за внасяне на дължимия от тези лица данък по декларацията.

8. Удължаване на срока за ползване на 5% отстъпка от дължимия данък за довнасяне по годишната данъчна декларация за облагане на доходите на физическите лица до 31 май 2020 г. за физически лица, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, в т.ч. еднолични търговци, както и земеделски стопани, когато са избрали да се облагат като еднолични търговци.  

9. Срокът за физическите лица, които не са еднолични търговци за подаване на годишна данъчна декларация и за внасяне на данъка по декларацията остава непроменен – 30 април 2020 г.  Срокът за ползване на 5% отстъпка от данъка за довнасяне е 31.03.2020 г.

 10. По време на действие на извънредното положение се спира принудителното изпълнение по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, като за периода на спирането се начисляват лихви. Може да се извършва обезпечаване на задълженията и разпределение на суми по изпълнителни дела. По искане на длъжниците, публичните изпълнители може да извършват изпълнение върху вземания и парични средства от банки, вземания от трети лица, вложени ценности в трезори и съдържанието в сейфове. Няма да се провеждат публични търгове и няма да се извършва въвод във владение.

11. По време на извънредното положение не се образуват изпълнителни дела от публичните изпълнители на НАП, освен в особено важни случаи.  

Националната агенция за приходите съветва клиентите си да отложат посещенията си в офис на НАП до преустановяването на извънредното положение, като дотогава използват електронните услуги, достъпни на https://inetdec.nra.bg/  с персонален идентификационен код (ПИК) или електронен подпис. Структурите на НАП продължават да работят и да извършват административно обслужване на клиенти при допълнителни мерки за защита и постоянна дезинфекция на помещенията. Информация и съдействие можете да получите и на информационния телефон на НАП – 0700 18 700 от 8.30 часа до 18.00 часа през работните дни от седмицата, включително по финансови въпроси за бизнеса и гражданите във връзка с мерките срещу разпространението на корона вируса.

Често задавани въпроси и техните отговори

1.  Ще бъде ли променен срокът за деклариране и внасяне на дължимия ДДС?

Не. Срокът за деклариране и внасяне на данък върху добавената стойност няма да бъдат променян.

2.  Ще бъдат ли променени сроковете за внасяне на задължителни осигурителни вноски?

Сроковете за внасянето на задължителните осигурителни вноски от осигурителите няма да бъдат променени с оглед запазване правата на осигурените и гарантиране своевременното изплащане на дължимите осигурителни престации, включително пенсии и обезщетения за временна неработоспособност и обезщетения за безработица. Запазват се сроковете за внасяне и на месечните авансови вноски от самоосигуряващите се лица. Окончателните осигурителни вноски се внасят от самоосигуряващите се в сроковете за подаване на годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.  

3.  Ако декларацията за облагане с корпоративни данъци е вече подадена, ще има ли отсрочка за плащането на данъка?

Да, срокът за плащане на корпоративния данък по годишните декларации ще бъде удължен и за вече подалите ги.

4.  Как да получа удостоверение, че нямам задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски в периода на извънредното положение?

Можете да поискате издаване на удостоверение за наличие или липса на публични задължения и по електронен път, използвайки своя ПИК или КЕП. Влезте в портала за е-услуги на НАП  https://inetdec.nra.bg/  и подайте „Искане за издаване на документ“, отбелязвайки, че ви е необходимо удостоверение за наличие или липса на задължения. Издаденото и подписано с електронен подпис удостоверение ще ви бъде изпратено на имейла, посочен за контакт във връзка с електронните услуги на НАП. Електронно подписаният документ може да бъде представен пред институцията или организацията, която ви го изисква. Издаденият и подписан с КЕП от орган по приходите документ може  да бъде изпратен по електронен път и директно на институцията или организацията, която ви го изисква, при изрично посочване на имейл адрес, на който да бъде изпратен.  

5.  Как да възстановя прекъснати здравноосигурителни права в периода на извънредното положение

Ако здравно-осигурителните ви права са били прекъснати поради невнесени вноски, можете да подадете декларация образец 7 и да платите дължимите здравни вноски онлайн. Подробности можете да прочетете тук:(https://nap.bg/page?id=350). Актуализираният ви здравно-осигурителен статус ще стане видим в електронната справка на сайта на НАП до 12 часа на обяд или най-късно в полунощ в деня, в който плащането постъпи в НАП.

Ако възстановявате здравно осигурителни права на друго основание (например сте редовен студент в чужбина, били сте осигурени в страна-членка на ЕС и др.) и се налага представяне на документи пред НАП, можете да ги изпратите сканирани по електронната поща на офиса на приходната агенция по постоянен адрес. Вижте телефони и имейли на офисите на НАП - https://nap.bg/page?id=24

6.  Как да подам декларация за доходите без да посещавам офис на НАП, ако нямам ПИК или електронен подпис?

Можете да попълните декларацията с баркод - https://www.nap.bg/document?id=19742, да я разпечатате и да я изпратите по пощата с препоръчано писмо до офиса на НАП по постоянния ви адрес. 

7.  Мога ли да получа ПИК дистанционно, без да посещавам офис на НАП?

Не. Издаването на ПИК изисква лично посещение в офиса на НАП от лицето или упълномощен от него с нотариално заварено пълномощно. До преустановяване на извънредното положение, ви препоръчваме да не посещавате офиси на НАП, освен ако не е наложително.

8.  Как мога да проверя в кой фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване (фонд за втора пенсия) съм по време на извънредното положение?

Можете да проверите в кой фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) участвате без лично посещение в офис на НАП. Това става  или с обаждане на телефона на Информационния център на НАП 0700 18 700 или в портала за е-услуги  https://inetdec.nra.bg/ с ПИК или електронен подпис.

Използвайте е-услугите на НАП и Системата за сигурно електронно връчване

Във връзка с мерките за ограничаване на пандемията от COVID-19, Националната агенция за приходите призовава отново своите клиенти да ограничат посещенията си в офисите на ведомството.

Подаването на данъчните и осигурителни декларации и документи, както и плащането към бюджета  могат да се извършват чрез портала за е-услуги на НАП https://inetdec.nra.bg/ – с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП или с електронен подпис.

Освен портала за електронни услуги на НАП, потребителите могат да изпратят или получат писмо, или друг вид кореспонденция с приходната администрация, чрез официалния електронен адрес на Агенцията, както и чрез Системата за сигурно електронно връчване. Тя дава възможност за водене на кореспонденция по електронен път - подаване на жалби, сигнали, искания и др. , като позволява изпращане и/или получаване на електронни документи за и от публични органи, физически и юридически лица, включително за много други ведомства освен НАП.

Използването на системата изисква регистрация и наличието на валиден електронен подпис или ПИК на НОИ. Комуникацията със Системата за е-връчване замества класическия метод за препоръчана поща, в съответствие с чл. 44, чл. 43, чл. 26, ал. 2 и ал. 4 от Закона за електронно управление. От 18.03.2020 г. има възможност за издаване на едномесечен безплатен електронен подпис от доставчици на удостоверителни услуги, които ще предоставят онлайн възможност за заявяване на подписа. Повече информация можете да получите https://egov.bg/wps/portal/egov/topical/be7210e2-457c-4b74-b8cc-f919ecffc9fe

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация