Как да възстановя здравноосигурителните си права?

Може да проверите дали Вашите здравноосигурителни права са прекъснати:

  • чрез електронната услуга на НАП "Здравноосигурителен статус";
  • чрез обаждане на телефон 0700 18 700 Информационен център на Национална агенция за приходите (НАП), на цената на един разговор;
  • на място, в офисите и териториалните дирекции на НАП (ТД на НАП) в страната.

Кога губя здравноосигурителни права?

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка (упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност по регистрация; еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски дружества; регистрирани земеделски стопани или тютюнопроизводители; лицата, осигурени по реда на чл. 40, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване и др.) се прекъсват, ако не са внесени повече от три месечни здравноосигурителни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца, в който на лицето е оказана медицинска помощ, платена от Националната здравноосигурителна каса. 

Как да възстановя здравноосигурителните си права?

Когато здравноосигурителните права са прекъснати, т.е. за последните 36 месеца липсват повече от три вноски за здравно осигуряване, за да бъдат възстановени  правата трябва да са заплатени всички задължения за здравно осигуряване за последните 60 месеца.  

Как да платя здравноосигурителните си вноски?

  • По банков път.

Осигурителните вноски по Закона за здравно осигуряване се внасят по банковата сметка за здравноосигурителни вноски на компетентната ТД на НАП. Вижте банковите сметки и примери за преводно нареждане/ вносна бележка.

  • С пощенски запис.

Справка за размера на дължимите здравноосигурителни вноски и лихвите към тях може да направите на интернет страницата на НАП чрез електронната услуга на НАП "Здравноосигурителен калкулатор".

Необходимо е да знаете, че дължимите здравноосигурителни вноски, се внасят в размерите, определени за съответните периоди, за които се дължат.

Вноските за здравно осигуряване за лицата, които се осигуряват за своя сметка, се дължат до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят.

Какво да правя, ако дължимите ми здравноосигурителни вноски са платени, но все още не е отразено в системата, а трябва да постъпя спешно в болнично заведение?

Можете да поискате от офиса на НАП по постоянен адрес да Ви се издаде удостоверение, че сте с непрекъснати здравноосигурителни права, което да послужи пред здравните органи. За да Ви бъде издаден този документ, трябва да представите вносните бележки, с които да докажете направените от Вас вноски за здравно осигуряване. Това удостоверение Ви дава възможност да ползвате безплатна медицинска помощ за съответния период. Удостоверението е със срок 3 месеца, считано от месеца на възстановяване на правата.

ВАЖНО!

Лицата по чл. 40, ал. 5 от ЗЗО (лица, които не са осигурени на друго основание по същия закон, и внасят здравноосигурителни вноски за своя сметка) следва да имат предвид, че преди да започнат сами да превеждат дължимите здравноосигурителни вноски към НАП, трябва да подадат декларация образец 7. Повече за декларацията.

Самоосигуряващите се лица по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от КСО и/или  по чл. 40, ал. 1, т. 2, ал. 5 и чл. 40а, ал. 3 от ЗЗО, които желаят да заявят кои задължения за здравноосигурителни вноски погасяват, следва да подадат заявление по чл. 2а (Приложение 10) от Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. Повече за заявлението.

Ако работодателят ми не е внасял здравноосигурителните вноски, аз трябва ли да ги платя, за да не изгубя здравноосигурителни права?

Когато задължението за внасяне на осигурителните вноски е на работодателя или на друго лице, невнасянето на осигурителни вноски не лишава осигуреното лице от здравноосигурителни права.